Bokanmeldelse: Nemesis venter av Liv Eirill Evensen

Tittel: Nemesis venter
Forfatter: Liv Eirill Evensen
Serieinfo: Bok nr. 1 i serien "Nye verden".
Utgivelsesår og forlag: 2014 Omnipax.

Stikkord: framtidssamfunn, dystopi, katastrofe, orakel.

Vi befinner oss i år 3001 etter Gammaglimtet sammen med Area, en vanlig ungsebonitt (stedet de bor på heter Sebonia, derav sebonitt) som soner sin dom på krabbestranden etter å ha kommet med en påstand om at sprettpiper kan fly. Livet er ganske enkelt her. Sebonittene spiser krabber, passer på at alle holder seg til sine roller og venter på at endetiden skal komme. Når endetiden kommer i form av Nemesis på himmelen skal alle dø for å gi rom for en ny verden.

Jeg innrømmer at jeg finner samfunnsordenen i denne boken ganske merkelig. Det er noe surrealistisk over tanken på et folk som styres av en "miljøbrigade" som bestemmer at annen sjømat enn krabber og hirse er uspiselig, at fugler ikke skal fly og at meningen med livet er å vente på at du frivillig skal erfare at det tas fra deg grunnet spådommer. Hvordan i all verden havnet menneskeheten i dette bildet? Ingen vet hvem som sitter i miljøbrigaden, det er heller ingen som gjennom denne boken virker å bry seg mye om å finne ut det ut heller. Noen få snakker om et alternativ til at verden avsluttes fullstendig, en tro på Nye verden. Til tross for at miljøbrigaden høres ut som en form for framtidsreligiøs sekt, så er det tegn som tyder på at endetiden rent faktisk kan nærme seg, og glemt vitenskap ligger i bunn et sted. Men på overflaten er det oraklene som har sannheten, det er de som ser, som vet.

Ikke overraskende viser det seg at vår hovedperson Area ikke er heelt vanlig likevel og spiller en sentral rolle under ventetiden til Endetiden. Hun er den litt opprørske, men bare sånn passe, karakteren som tør å knytte uventede relasjoner og skaffer seg oversikt over hva som skjer rundt omkring. Sammen med sine venner prøver hun å pusle sammen et bilde og stille de riktige spørsmålene mens det enda er tid;
Hva er egentlig endetiden?
Hva kan hun gjøre for å hjelpe de hun bryr seg om?

Boken var helt grei lesing, jeg kom meg raskt gjennom den og jeg kommer til å lese fortsettelsen for å se hva som skjer videre. Anbefales for tenåringer som liker litt merkelige science-fiction bøker, eventuelt katastrofelitteratur, eller bare synes det er rart at det er så mange krabber der (det er det bildet som sitter igjen hos meg: haugevis av krabber som blir gjetet på rekke og rad opp fra sjøen).