lørdag 11. oktober 2014

Bokbloggsjerka #1 : Komplekse fiktive karakterer

I dag fant jeg en utfordring som heter Bokbloggsjerka som jeg fikk lyst til å delta på. Denne utfordringen foregår over flere dager, fredag til mandag, og det liker jeg for da er det lettere å
plutselig bli med, på sånne dager som dette da jeg plutselig har inspirasjon og lyst til å skrive på bloggen. utfordringen består av et spørsmål man skal svare på, og spørsmålet denne gangen er;



Vilken är den mest komplexa fiktiva karaktären (på tv/bio eller i en bok) som du har träffat på? (Hvilken er den mest komplekse fiktive karakteren du har møtt på?).

Dette er ikke et sånt type spørsmål som jeg synes det er lett å svare på, og jeg vurderte å droppe å bli med på utfordringen da jeg så at spørsmål handler om dette, men jeg utfordrer meg selv!

Jeg har valgt Clementine/Adèle fra både filmen og den grafiske romanen Blå er den varmeste fargen (Blue is the warmest color / La vie d`Adèle). Historiene avviker jo noe fra hverandre, spesielt i de siste delene. Men i både boken (Clementine) og filmen (Adèle) er karakteren kompleks og utfører uventede handlinger på flere tidspunkt nettopp grunnet dette, da hennes ambivalens gjør at det er vanskelig for henne å slå seg til ro følelsesmessig sett, uavhengig av om hun egentlig er der hun ønsker eller ei. Jeg synes karakteren er troverdig  og nær, naken men uforutsigbar.  


8 kommentarer:

  1. Jeg har også vært med på bokbloggsjerkaen av og til og er superimponert over alle de oppfinnsomme temaene. Tusen takk for titten hos meg i dag, håper du har en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var første gangen for meg ^^ Det var artig.

      Slett
  2. Har varken läst eller sett denna, men det verkar som att ju mer äkta en karaktär är, desto mer komplex blir den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, eller omvendt kanskje:) Jo mer kompleks, jo mer ekte.

      Slett
  3. Känner inte till den karaktären!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en veldig fin både bok og film:) Anbefales

      Slett
  4. Henne har jag inte stiftat bekantskap med - än. Så många böcker som lockar till läsning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefales, en av de bedre grafiske romanene jeg har lest:)

      Slett