fredag 10. oktober 2014

Bokanmeldelse : Tims Tragedie


Tims Tragedie (The Tragedy Paper) er en samtidsroman for ungdom skrevet av Elizabeth LaBan og utgitt i 2013, oversatt til norsk utgave av John Grande i år, 2014. Historien utspilles for det meste på en internatskole, som var grunnen til at jeg lånte meg denne boken i utgangspunktet. Jeg har en uforklarlig (Harry Potter??) tiltrekning mot bøker som omhandler internatskoler for tiden.

Kort om handlingen

Duncan er sisteårselev på den anerkjente internatskolen Irving, og er dermed endelig klar for å få et eget rom for seg selv, samt den beryktede tragedieoppgaven som skal skrives og bedømmes i løpet av skoleåret. Men det rommet han får tildelt er ikke helt det rommet han hadde håpet på i utgangspunktet, det er det minste, rareste rommet på hjørnet, som året før tilhørte Tim. Og gaven som ligger igjen til ham er også noe helt annet enn han kunne ha forestilt seg. De andre elevene får vinflasker, mugne pizzarester, restaurantbesøk... Duncan han får cd`er. Cd`ene inneholder en historie, albinoen Tims tragedie. I løpet av boken følge vi to parallellhistorier: Duncans eget siste skoleår, men først og fremst Tim sitt fjorår, hans møte med sin forelskelse Vanessa, og historien som ledet opp til en tragisk hendelse som omfavner de alle, inkludert Duncan som konfronteres med sine egne kvaler vedrørende både fjoråret og dette.

Min leseropplevelse 

Denne boken er litt vanskelig å slippe tak i. Den har en mystisk stemning, en sånn hvor man har følelsen av at alt henger sammen på et vis, mer enn ellers. Den er først og fremst historie/karakter - drevet, og inneholder ikke de helt store miljøskildringene, men likevel nok til at jeg ikke hadde problemer med å se for meg de viktigste arenaene. It`s the small things! Jeg er fornøyd, jeg fikk en historie som klarte å holde på interessen min gjennom hele boken. Dette var en fin litterær tragedie

Andre bøker med internatskoler 

Av det jeg kommer på i farten så har jeg lest disse: Serien om Harry Potter av J.K. Rowling, Klasse av Curtis Sittenfeld, The Vampire Academy (lest de to første) av Richelle Mead, Variantene av Robison Wells, Never let me go Kazuo Ishiguro og Looking for Alaska av John Green.

Jeg skal lese: Jellicoe Road av Melina Marchetta.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar