søndag 12. oktober 2014

Smakebit på en Søndag #3 : Sju dagar i August




Mari arrangerer Smakebit på en Søndag igjen, og jeg slenger meg på denne uken. Smakebiten min i dag er hentet fra Sju dagar i August av Brit Bildøen. En av høstens nye bøker.




Da Sofie og Otto kom til Tøyen, hadde dei kjent seg som nybyggarar. Det å flytte dit skulle vere ei gjenoppretting. Dei skulle gjenreise seg sjølve på andre tufter. Men det handla også om noko meir, noko større enn dei. Dette var det nye Norge. Dette var det verkelege Oslo. Ved å leve her deltok dei i det verkelege livet, ikkje i blendverklivet, fasadelivet, dei skulle sleppe å leike vere-glad-leiken kvar dag, det var det dei hadde sagt. (s.95).

Handlingen i denne boken er satt fram i tid, til åtte år etter terrorangrepet i 2011, hvor Sofie mistet datteren sin på øya. Den skildrer en uke i livet til et par som etter beste evne har forsøkt, og fremdeles forsøker, å leve med sorg og hverandre.





35 kommentarer:

  1. Sorg er en interessant tematikk. Håper boka gir deg en bra leseopplevelse

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:) Det jeg synes er interessant med denne boken er at den tar for seg sorg på et senere stadie(selv om det også er noen tilbakeblikk) og gir et innblikk i hvordan den preger tilværelsen og livet lenge, at det er noe man alltid bærer meg seg på et vis. Og at det fremdeles spiller inn.

      Slett
  2. Det må være vanskelig å skrive en roman om noe som er så nært for så mange i vårt lille land, klarer forfatteren det tro? Tusen takk for smakebiten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det er derfor hun har valgt å legge denne historien noen år fram i tiden? Da blir hendelsen et slags bakgrunnsteppe som kan skyves litt på avstand innimellom, på et vis. :)

      Slett
  3. ser ut til å være en interessant bok. Så mange år fram i tida - spesielt.

    SvarSlett
    Svar
    1. At den er noen år fram i tid skaper denne interressante blandingen av hverdagslivet kombinert med sorgprosess som fremdeles er pågående, og sikkert alltid vil være det til en viss grad.

      Slett
  4. Intressant upplägg, men känns som att det krävs ganska stor fingertoppskänsla för att det ska bli bra?

    SvarSlett
    Svar
    1. Både ja og nei vil jeg si, boken tar for seg noen hendelser som finner sted i løpet av en uke, og bruker dem til å viser hvordan karakterene fremdeles er i en sorgprosess, samtidig som de må takle nye utfordringer. Det gir en mulighet til å kunne omhandle terrorangrepet på en måte som gjør at man får litt avstand og litt følelser og nærhet, på en og samme tid. Det handler først og fremst om sorgen over datteren.

      Slett
  5. Väldigt intressat. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  6. Denne har jeg ikke fått med meg. Takk for tipset!

    SvarSlett
  7. Intressant tema, men svårt. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  8. Denne har jeg på vent og ser frem til å lese den. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg plukket den med meg ganske tilfeldig:) Ønsker deg en fin uke

      Slett
  9. Flott smakebit, denne boken kunne jeg virkelig tenke meg å lese :)

    SvarSlett
  10. Ett intressant upplägg, som kräver en del av författaren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt fint at den er skrevet av en erfaren forfatter i dette tilfellet, synes jeg:)

      Slett
  11. Låter spännande och vilken fin framsida på en bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg synes egentlig framsiden er sånn småkjedelig, det var mer tematikken i boken, og forfatteren(har lest en bok av henne tidligere) som triltrakk meg:)

      Slett
  12. Takk for boktips! Spesiell vinkling av et interessant tema.
    God søndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker denne vinklingen:) Ha en fin mandag^^

      Slett
  13. Tack för smakbiten, intressant att sätta ett sådant perspektiv.

    SvarSlett
  14. Låter som en intressant bok. Och jag gillar verkligen omslaget. Tack för smakbiten och ha en trevlig söndagkväll!

    SvarSlett
  15. Ser ut som en interessant lesning! Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  16. Virker som interessant lesing! Takk for tips og smakebit :)

    SvarSlett
  17. Denne boka har jeg på vent. Takk for smakebit.:)

    SvarSlett
  18. Denne står på haustens leseliste - gler meg. God fornøyelse med boka :-)

    SvarSlett