tirsdag 9. september 2014

Boken på vent #3 : 5 bøker jeg mest sannsynlig skal lese i høst.


Tirsdag og Tid for Boken på vent hos Beathe igjen. Denne uken presenterer Beathe fem bøker hun skal lese denne høsten. Jeg vil gjøre noe lignende, men jeg må nesten presentere 5 bøker som jeg mest sannsynlig skal lese denne høsten. Jeg har nemlig aldri en fastsatt plan for nøyaktig hva jeg skal lese når. Dette henger sammen med at jeg aldri vil frastjele det som alltid har vært viktigst for meg, å kunne gå til akkurat den boken som føles riktig i et øyeblikk. Men det er selvsagt noen bøker som står mye høyere på listen over hva jeg ønsker å lese snarest(i og med at jeg dessverre ikke kan lese de alle nøyaktig samtidig). Så jeg velger bare litt tilfeldig fem stk. her som jeg i alle fall ønsker at jeg får lest:


1.                                                  
Legg til bildetekst
Usynlig av Paul Auster. En bok som jeg ville hatt vanskelig for å oppdage hvis jeg ikke hadde lest den grafiske romanversjonen av Glassbyen i forbindelse med tegneserieprosjektet mitt for en tid tilbake. Den hadde en stemning, fortellerevne og en nerve som jeg falt for, og som har sådd en interesse for Paul Auster som forfatter, og en type litteratur jeg ikke har noe videre erfaring med(dark noir-aktig.). Usynlig er et litt tilfeldig valg da den var en av de som stod i hyllen på biblioeket på skolen da jeg var der foreleden dag. I følge baksideteksten på boken så regnes den av mange for å være en av hans beste romaner. Boken handler om en litteraturstudent som kommer i kontakt med en gjesteprofessor som tilby han midler til å kunne starte et eget litterært tidsskrift. Han blir trukket inn et mystisk trekantforhold mellom han selv, den nevnte professoren og en vakker dame. Den skal visstnok ha en krimlignende atmosfære.






2. 

Heaven: Fèenes by av Christoph Marzi. "Det er natt i London. David tar snarveien over takene og snubler over ei jente. Hun heter Heaven. Hun er vindundelig. Og hun hevder at menn har stjålet hjertet hennes. Skåret det ut av kroppen med kniv", står det på baksiden. Denne gleder jeg meg masse til. Den er min egen, og havner derfor ikke i må-leses-fordi-den-må-leveres puljen, noe som har gjort at den har blitt nedprioritert litt. Det er på tide å gi meg selv gleden av å kose meg med denne og en kopp varm sjokolade snart!









3.       








1920 av Jon Ewo. Jeg har vært nygjerrig på hans bøker en stund. Denne boken handler om en alternativ fortid der unionen med Sverige aldri ble oppløst. Det ser ut som en spennende lettlest bok, og jeg liker vrien med et fortidsdystopisk samfunn. 










4.







Castle waiting av Linda Medley. Består av flere grafiske eventyr så vidt jeg har skjønt. Potensiell hygge-seg-med-sjokolade type bok. Den står på listen vår over 100 tegneserier som skal leses.  









5. 



Stål av Silvia Avallone. Jeg fikk interesse for denne da oversetteren var på besøk og presenterte den i en time på skolen i fjor vår. Dette er en debutroman fra Italia som omhandler to tenåringsjenter liv i et samfunn som ikke ligner mye på de typiske postkortmotivene man vanligvis forbinder med Italia. Jeg har hatt denne liggende som en potensiell sommerbok, nå er jo sommeren snart over men tenker jeg leser den snart likevel. 











Puh! Så var det å prøve seg på denne blogghoppingen som jeg først fryktet var noe nytt komplisert opplegg som krevde mer html-skills enn jeg har for tiden, men å lime inn den koden må jeg vel kunne klare aight? ^_^

Gleder meg til å se hva dere andre planlegger å lese, men det blir kanskje ikke før i morgen. Nå er det kjærestetid. 






7 kommentarer:

  1. Flotte bøker du har på vent der, et par har jeg ikke hørt om en gang. Heaven har jeg faktisk liggende her, mens Stål kunne jeg godt tenke meg å lese, og Paul Auster kunne jeg tenke meg å stifte bekjentskap med. Jeg lager stadig leselister og legger leseplaner men det er slett ikke ofte de blir fulgt opp, men lister er nå gøy uansett da. Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lister er alltid gøy, hehe. Har ofte flere prosjekter også som er spennende i utgangspunktet, men som jeg faller bort fra til fordel for nye. Ganske så vimsete, men det viktigste er å ha noe å lese ^_^

      Slett
  2. Stål er en sterk bok som gjorde inntrykk på meg. God lesehøst.:)

    SvarSlett
  3. Castle waiting er gitt ut i to samlebind, det er en fantastisk fin tegneserie :-) Heaven har jeg lest og den syntes jeg var veldig fin. Men resten var bøkene var ukjente for meg. Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til begge de to ^^ ! De tre andre er jo for så vidt ganske ukjente for meg og, aldri lest noe annet av noen av forfatterne utenom Glassbyen.

      Slett
  4. Stål har jeg lest om på en annen blogg, ellers virket de andre helt ukjente. Ha en fin lesehøst

    SvarSlett