søndag 7. september 2014

Smakebit på en søndag #2 : Du har et sted å løpe inn



Nå er det over to år siden sist jeg delte en smakebit på en søndag(tiden flyr). Denne uken er Astrid Therese fra Betraktninger vikar og vertinne for denne utfordringen.

De to siste ukene har jeg fått et plutselig innfall om å lese diktsamlinger. Jeg savner å skrive og lese denne uttrykksformen, og det er føles litt som å komme hjem til en lun stue nå når jeg har fått lånt meg noen utvalgte samlinger. Smakebiten i dag blir altså et dikt fra en av disse; Du har et sted å løpe inn av Synne Lea.

Bildet er et utsnitt fra omslaget til boken. 





Du vil ikke slippe
hendene mine. Du synes de likner
fugler. Ute på åpne jorder


finnes det alltid
et eiketre ansiktene våre
forsvinner bak.

Det er vi
og ikke fuglene
som flyr.











Anbefal meg gjerne en diktsamling du selv setter pris på hvis du vil. 

11 kommentarer:

  1. Diktsamlinger kan man lese innimellom annet man leser, og de er ofte inspirerende, oppmuntrende eller tankevekkende. Jeg liker godt Inger Hagerups dikt.
    Denne forfatteren er ny for meg. Takk for smakebiten! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja Inger Hagerup sine dikt er jo godt likt av mange, hun skriver enkelt men treffende nok på samme tid, en kunst:)

      Slett
  2. Diktsamlinger leser jeg lite av. burde kanskje gjøre noe med det. Takk for smakebiten

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det som føles naturlig tenker jeg:) Jeg har ikke lest noen på flere år, men fikk plutselig lyst.

      Slett
  3. Dikter är inte min grej riktigt. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du leste uansett:) Kanskje jeg burde få fram litt tydeligere en evt. annen gang at smakebiten er fra en diktsamling før dere går inn på innlegget?

      Slett
    2. Nej, det tycker jag inte, det är ju det som är charmen med de här smakebitarna, att man får läsa sådant man inte läser i vanliga fall :)

      Slett
  4. En bok jag med största sannolikhet inte kommer att läsa. Dikter är något jag läser mer än undantagsvis.

    SvarSlett