tirsdag 2. september 2014

Boken på vent #2 : Dust


Hver tirsdag deler Beathe`s bokhylle et innlegg om en bok som står på vent for å bli lest. Jeg har massevis av bøker som står på vent for å bli lest, og det kommer stadig flere. Så å delta i denne utfordringen er en perfekt måte for meg selv å enten kunne få bruke et innlegg til å glede meg enda litt mer til noe jeg allerede er entusiastisk ovenfor, eller å sette fokus på en bok som kanskje har blitt litt glemt eller nedprioritert.

Jeg låner bestandig haugevis av bøker fra bibliotekene. Ja, bibliotekene! Fra læringssenteret på skolen min, fra det lokale folkebiblioteket mitt (Deichman nå for tiden), fra biblioteket som min samboer er vikar på, fjernlån fra andre bibliotek, ja du skjønner tegningen nå. I dag trekker jeg fram en av disse bøkene som jeg lånte hos Deichman for noen uker/måned(?) siden.



Dust er den tredje boken i en post-apokalyptisk trilogi av forfatteren Hugh Howey. Opprinnelig består Silo-serien av flere kortere deler som siden er slått sammen i tre bøker. Siden dette er tredje boken velger jeg å ikke beskrive noe om handlingen i denne boken spesifikt, men heller fortelle litt om konseptet i den første, og for så vidt serien i sin helhet.

Menneskeheten lever nå i en silo under jorden, hvor de har dannet et lite samfunn bestående av hundre etasjer nedover, hvor hvert plan har sin funksjon, med maskinene som gir strøm til resten av siloen på bunn, og kjøkkenet på toppen. De dyrker sin egen mat, har et funksjonerende sykehus, en forsknings-etasje og i det hele tatt det meste et samfunn trenger, inkludert en sheriff som holder orden på rett og galt. De har nemlig noen regler også. Og en avstraffingsmetode. De verste forbryterne blir sluppet ut av siloen og ut i den nå livsfarlige luften utenfor. Det er deres oppgave å vaske vinduene på toppen av siloen slik at de andre en gang i blant kan få et glimt av verden der ute. I siloen går livet sin gang. Til noen uforutsette hendelser finner sted, og behovet for en ny sheriff henter fram en karakter som ikke er helt som de andre på toppen.

Jeg synes de to første bøkene, eller omnibusene som det vel heter, var solide og bra. Beskrivelsene av siloens virke og stemning virker troverdig. Og det er alltid interessant å få et innblikk i hvordan folk utvikler og oppfører seg når de er innesperret innenfor et avgrenset område. Utover i bøkene dukker det opp mange interessante problemstillinger og spørsmål rundt makt og avgjørelser, hukommelse og historie, og aller mest de menneskelige verdiene. Hvem er vi egentlig? Hva lever vi for? For de som liker slik voksen sci-fi, så er dette bra saker! Og jeg gleder meg veldig til å lese den siste boken! (Jeg må bare bli ferdig med noen andre som haster mer med å få levert tilbake først o.O ).


11 kommentarer:

  1. Godt å høre at det ikke bare er meg!:) Jeg er en skikkelig bokhamstrer, for jeg hamstrer faktisk litt for mange bøker om gangen, alltid. Greier liksom ikke å gå ut fra et bibliotek uten å ta med meg ihvertfall en bok, og jeg er der ofte, så det blir noen etterhvert:) Så da har man alltid et lite lesetårn hjemme, men det er jo ikke alltid man får lest alle bøkene man tar med seg, men tårnet er jo vakkert å se på også:) Vet jeg må skaffe meg hjelp, hehe:) Trilogien høres da veldig spennende ut, må sjekkes nærmere ut. Noterer, noterer:) Takk for tips og kos deg videre med bøkene!:)

    SvarSlett
  2. Jeg blir så glad når jeg hører om noen som bruker biblioteket så aktivt som deg! :-) Som du sikkert forstår jobber jeg der! Jeg låner også hauger med bøker, mange må jeg levere tilbake fordi jeg ikke får lest dem, men så låner jeg dem på nytt senere. Fordi jeg jobber der kan jeg også fjernlåne bøker til meg selv fra hele landet (ofte Deichman). Det er kjempegøy å høre om en litt sjelden bok jeg har lyst til å lese for så å ta for seg bibliotek etter bibliotek for å finne den. Selvfølgelig føles det aller best når jeg også klarer finne den :-) Ønsker deg en god dag!

    SvarSlett
  3. Gråbekka: Kjenner til fenomenet. Jeg går som regel rundt med en desperat følelse av å ville lese ferdig fem bøker om gangen, helst samme dag, fordi de må leveres tilbake da lånetiden har gått ut o.O Min samboer er ofte bekymret for at boktårnene mine skal rase sammen, men det går nesten alltid bra :o)

    astridtherese: Jeg skulle ønske det var lettere for bibliotekbrukere som ikke jobber der å fjernlåne ting. For min del fungerer det tidvis hips som haps, noen ganger får jeg forslag om å sjekke om den boken jeg skal bestille er tilgjengelig andre steder fordi det er så mange på venteliste før meg, og kan da bestille den fra andre biblioteker. Men det føles egentlig ikke riktig i forhold til de som har stått på venteliste lenge før meg og ventet tålmodig. Samtidig så får jeg som regel ikke bestille noe på fjernlån hvis jeg bevisst går inn for det, selv om det da er bøker som ingen andre vil ha da, og som uansett er ledig. Min samboer derimot får til å bestille nøyaktig de samme bøkene, til nøyaktig det samme biblioteket(derav bestiller jeg som regel ting gjennom ham). Fjernlån er en fin ting, men jeg, selv om jeg nesten er ferdig utdannet bibliotekar selv, forstår meg ikke alltid på hvordan det fungerer i praksis :) Kanskje jeg blir klokere med mer erfaring og da jeg forhåpentligvis selv får jobb på et bibliotek etterhvert (?) Det er uansett spennende å lete og finne bøker rundt omkring ^^ Hadde forresten aldri i verden kunne lest like mye uten biblioteket i seg selv, da det hadde blitt så dyrt at jeg ikke tør å tenke tanken en gang.

    SvarSlett
  4. Dette var ukjente bøker for meg. Virker spennende (og litt klaustrofobisk.) Jeg er og en aktiv bruker av biblioteket :)

    SvarSlett
  5. Lene: Det klaustrofobiske er en av spenningsfaktorene synes jeg ^^

    SvarSlett
  6. Hei og velkommen til bloggs. Tror ikke jeg har sett din blogg før. Virker som en interessant bok du har på vent. Og så kjenner jeg din bokomania. Vi er mange her i bokblogglandia.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Jeg er veldig periodeblogger, så det er ikke så rart at bloggen min ikke er for kjent egentlig:o)

      Slett
  7. He, he....kjenner meg godt igjen i skildringa di. Trur vi har ein sjukleg, men positiv, lidenskap! Det er lite som kan måle seg med bunkar med uleste bøker som ein kan bla i og studere omslaget. Boksjangeren du omtalar treff meg ikkje heilt, men eg føler etterkvart at eg er i mindretal der. God fornøyelse med boka og ha ei fin leseveke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, sjukleg, nei det synes jeg ikke ;) Hehe. Hvis du skulle få en plutselig interesse for sjangeren tross alt så er denne trilogien en av de bedre jeg har vært borti:)

      Slett
  8. Her kommer en veldig forsinket kommentar, beklager dette. Jeg er faktisk ikke flink til å bruke biblioteket men etter at ebokbib kom har jeg lånt endel ebøker, jeg kunne nok sikkert blitt flinkere til å bruke biblioteket. Boken eller serien er helt ukjent for meg men den virker veldig interessant :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle gjerne ønske at flere fikk lese denne trilogien, som var en av grunnene til at jeg valgte å framheve denne boken:) Fint at du har glede av ebokbib, jeg er foreløpig flaut uerfaren med e-bøker føler jeg.

      Slett