onsdag 12. desember 2018

Adventskos med høytlesning og varm drikke

Vi leser adventsbok sammen for første gang! Her i vår lille byleilighet, min samboer og jeg. Tidligere år har adventskalender bestått av sjokoladekalendere som uten unntak er spist opp i god tid før den tjuefjerde, samt den ene gangen da jeg var nyforelska og lagde en pakkekalender - som ikke ble spist opp før lenge etter jul.

Det er ikke bare det at vi leser en adventsbok, men også at vi leser noe høyt sammen. Det har vi aldri gjort på en slik kontinuerlig måte før. Legg til en kopp med foretrukket varm drikke og minnene om vinterkulden som ble lagt igjen utenfor leilighetskomplekset og vi har en ekte liten oppskrift på det ganske så norske fenomenet kos. Skikkelig sosialt sammenbindende adventskos.

Det er sikkert ikke en overraskelse for enkelte at det er Snøsøsteren vi leser. Når Maja Lunde, en forfatter jeg har lest flere bøker av og har høyt oppe på prioriteringslisten generelt, slår seg sammen og lager en bok sammen med Lisa Aisato - illustratøren og forfatteren som skaper noen av de vakreste og nære bildene jeg vet om nå for tiden - så var det gitt for min del at Snøsøsteren var noe å glede seg med stjerneskinn i sinn til.


Den kom til meg, inni en bursdagsgave med glitrende bånd på, i akkurat rett tid, to dager før desember skulle begynne.

Fra min kjære, til oss.

🎄

Boken inneholder tjuefire kapitler, hvert av dem innholdsrikt nok til at vi klarer å vente til dagen etter med å lese videre, men ikke så lange at det blir vanskelig eller slitsomt å ta seg tid til å lese. Et viktig kriterium for en adventsbok oppfylles altså med bort i mot perfeksjon.

Snøsøsteren handler om Julian som liker å svømme, og vanligvis å feire jul. Men dette året er annerledes. En ensomhet og følelse av avstand preger Julian sine dager og relasjoner både til familien og hans beste venn. Det mangler noen denne julen. Julian sin søster.

Så kommer Hedvig. Med krøllhår, store smil og nesten flere ord enn det er plass til i en setning. Hun bor i huset som har adventslys i ethvert rom. Og viktigst av alt, hun vil veldig gjerne være Julians nye venn.

Jeg vet ikke hvordan det går med Julian, familien og Hedvig etterhvert og til slutt enda siden det enda bare er 12. desember og jeg har klart å la være å sniklese noe. Nå har jeg jo noen idéer basert på både noen detaljer i boken og ut fra enkelte hint sluppet fra de som allerede har lest ferdig boken, men jeg prøver å i det lengste beholde muligheten for å kunne begeistres, røres og kanskje overraskes.

Hittil er det en fin balanse i historien med å gi noe rom for de triste og vanskelige følelsene og situasjonene som Julian for seg selv og som et barn i familierelasjon erfarer, og samtidig ha tid for varme og nysgjerrighet i øyeblikkene med Hedvig.

Vi gleder oss til å lese den siste halvdelen. Det er ikke umulig at vi er ved begynnelsen på en ny tradisjon.


🎄

Har du lest noen fine adventsbøker nå i år, eller tidligere? Jeg leste Julemysteriet av Jostein Gaarder da jeg var barn, men ikke i desember som en faktisk adventskalender.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar