lørdag 11. februar 2017

Litt(.) lørdagsgodt 2: Kunstbok!

På en av de mer tilfeldige bibliotekbesøkene mine for noen uker tilbake så plukket jeg med meg en nydelig, litt dus fargerik bok av for meg en ny og ukjent kunstner, Camilla d'Errico, som jeg har gledet meg til å lese og studere (eller, hvilket ord er mest naturlig å bruke ved beundring av bilder?). Se så fin den er!


Jeg elsker kunst, i ulike former. Ikke all kunst, men kunst i sin essens. Men jeg har ingen spesielle og spesifikke kunnskaper eller god oversikt over mesteparten av det fasinerende som rører på seg og beveger rundt omkring. Jeg tiltrekkes av denne boken, i tillegg til at den er fiin som jeg allerede har nevnt, fordi den heter Rainbow Children og jeg liker regnbuer, fordi de er vakre, og krever både sol og regn for å oppstå akkurat som planter, dyr og mennesker. Biologisk, og emosjonelt. Å "være" regnbue inneholder balanse, forståelse og opplevelse av hvordan alle fargene er et del av en helhet. Uten regn, ingen regnbue.

Boken er delt opp etter ulike utstillinger hvor kunstneren skriver litt om tema og sin egen utvikling og prosess rundt det. Så vises noen bilder fra utstillingen, noen malerier og noen blekktegninger.

Maleriene er de jeg liker best, og de er slik som på forsiden av boken, drømmende, litt myke zendoodleaktige (regnbueinspirert?) mønstre, og en kawaii (det betyr søt på japansk, og kjennetegner en tegnestil hvor øynene og hodet ofte har unaturlig større proporsjoner for at menneske eller dyr ser søt og uskyldig ut. Som Hello Kitty!) stil blandet med en utforskende og ærlig dyster tone.

Mitt yndlingskapittel hittil er Sweets & Treats, med skjønne rare dyr som for eksempel denne Gelatotoren ( ❤ ) !



Vet ikke om jeg hadde hatt samvittighet til å spise den!

Håper dere har en fin litterær eller mindre men uansett bra lørdag. Jeg slenge med et par bilder til under her. Dette er forresten det første mobilinnlegget på bloggen her, så hvis noe blir rart så skylder jeg på det...



På det siste bildet her så er det et bokmerke, hvis noen skulle synes at det så litt rart ut! Glemte å ta det bort.





Har du noen favoritt kunstbok?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar