tirsdag 13. januar 2015

10 Kjappe : Mine nominasjoner til bokbloggerprisen 2014.

Denne uken ble langlistene til Bokbloggerprisen 2014 sluppet. Du kan se listene lenger nede i innlegget, men først skal jeg presentere mine bøker.

Siden jeg bare har blogget om èn av bøkene jeg selv faktisk nominerte i år tidligere, så får alle en kjapp presentasjon og begrunnelse i dette innlegget!

Til kategorien Årets Roman kunne vi nominere maksimalt 7 bøker. Jeg leste flere enn det, men valgte likevel å bare nominere 3 av dem, da jeg ikke vil nominere bøker som jeg ikke finner bra nok. De unominerte var ikke nødvendigvis dårlige, jeg synes bare ikke de var bra nok til å vinne en Årets roman pris.

Mine nominerte til Årets Roman: 


1. Unnskyld av Ida Høyer 


Handling: En ung kvinne i begynnelsen av voksenlivet treffer en ung mann, og de blir forelsket. Og de flytter sammen. Dagene deres virvler i hverandre med en intensitet mange vil kunne misunne. På godt og vondt. Og deres to-roms leilighet fylles opp med kjærlighetserklæringer, politikk, kunst og hemmeligheter. Sammen prøver de å balansere et helt liv. Men allerede på de første sidene i boken forstår vi at ikke alt gikk som det skulle.

Min vurdering: Dette er først og fremst en kjærlighetshistorie, men også en tragedie. Jeg tenkte først at "hjelp, dette kunne vært mitt liv, vil jeg virkelig lese denne"? Men jo lenger ut i boken jeg kom, jo mer var det ganske klart at denne historien er bare sin egen. Jeg ble faktisk overrasket, flere ganger. Og hele tiden, jo mer tragisk historien ble, jo mer tok jeg meg selv i å inderlig håpe at de kunne klare det, sammen. Livet, kjærligheten, framtiden. Boken trenger ikke noe ekstra dilldall for å være strålende enn akkurat det den har; et presist og greit språk, med en god oppbygd historie. Årets beste av de jeg har lest.




2. Pusteproblem av Marita Liabø



Handling: Hedda er en kvinne som tilsynelatende har alt; En grei jobb med inkluderende kolleger, en flokk med ønskede barn og en lojal ektemann som strekker seg langt for familien. Det er bare det at Hedda ikke takler noe av det. Denne boken er historien om veien ned, i det bunnløse. Om selvbedrag, drikking, utroskap og hverdagsmennesker som gjør så godt de kan.

Min vurdering: Her har nok min livslange ønske om forståelse av det enkelte menneskets psykologi spilt inn. Tematisk sett er denne boken noe for meg. Når det er skrevet, så synes jeg den var solid og velskrevet. Vi møter en del hverdagslige problemer som hvem som helst av oss kunne ha vært oppi. Kort sagt, dersom vi ikke stopper oss selv i tide, så kunne hvem som helst av oss blitt Hedda. Derfor er det en viktig bok.












3. Sju dagar i August



Handling: Noen år fram i tid møter vi Sofie og Otto, som bor sammen på Tøyen og utfordres av ekstremvær og fortidens grep. Sofie sin datter ble drep under terrorangrepet 22. juli 2011. I løpet av en uke i August opplever de en rekke mindre ulykker som skaker opp i deres tilværelse.

Min vurdering: Denne boken handler like mye om karakterenes mentale utfordringer som de hverdagslige. Ved å sette historien fram i tiden får forfatteren satt fokus på noen momenter rundt 22.juli hendelsen uten å trå for nærmt og hardt, sett fra et etterlatt familiemedlems perspektiv. Jeg skrev i fjor høst at denne ikke slår deg for hardt i gulvet, men er verdt å få med seg, Jeg vil legge til at den ble værende i  bevisstheten som en svak bris, lenge, egentlig enda.

Vil du vite mer om Sju dagar i August så kan du lese bokanmeldelsen min.







I kategorien Åpen Klasse kunne vi også nominere maksimalt 7 stykker, og det gjorde jeg, uten problem. Her hadde jeg et motsatt problem i forhold til romankategorien, jeg fikk ikke nominert alle jeg mener hadde fortjent det. Jeg har fått bekreftet at jeg er den der litt-av-hvert typen, og ikke en stor romanleser. Blant de som ikke fikk bli med kan jeg nevne Råta av Siri Pettersen og Gruppa av Anna Fiske. Triste greier, men sånn ble det.

Mine nominerte til Åpen Klasse: 



1. Vinternoveller av Ingvild Rishøi 



Handling: I Vinternoveller finner vi tre korthistorier om vanlige mennesker med sine utfordringer. En ung mor med dårlig økonomi er på kjøpesenteret med sin lille datter, og vurderer å stjeler en truse da datteren gjør et lite uhell, og hun ikke har råd til å betale for den nye trusen. En mann gleder seg til å få besøk av sitt lille barn, men finner de uttfordrende å skulle orientere seg i dagens unødvendig store putesortiment. Den mest dramatiske historien er den om søskenflokken som rømmer hjemmefra på Valdresekspressen.

Min vurdering: Dette er den første novellesamlingen jeg virkelig har omfavnet. Den er mesterlig skrevet, med de små-store detaljene som gir deg Den nerven, den som får det til å føles ut som at du er der selv. Dette er en Stor liten håpefull bok som i tillegg er lett å ta med seg i vesken eller ryggsekken. Jeg er litt forelsket.



2. Kaoshjerte av Lise Grimnes


Handling: Minja bor på Stovner og er en normal tenåring. Eller? Hele livet har Minja måtte skjule det faktum at hun er litt annerledes, unormalt sterk i forhold til andre mennesker. I begynnelsen av denne historien våkner hun opp en sommerdag med hukommelsestap, en merkelig tiltrekning mot myr og skog og en forsvunnet bestevenn. Hva har egentlig skjedd?

Min vurdering: Jeg elsker denne eventyraktige fortellingen med mystiske folk og huldre. Kunne nesten ikke legge den fra meg, selv om ting var ekkelt og litt skummelt, så ville jeg delvis bare krype inn i boken selv. Den er nominert fordi jeg rett og slett koste meg da jeg leste den. Balsam for min sjel.










3. Vulkanøya av Jill Moursund.



Handling: Lara blir etterlatt i et feriehus sammen med en lokal kvinnelig barnevakt mens foreldrenes hennes drar for å studere en vulkan. Hun savner foreldrene sine, og drar ut i natten for å finne dem. Der møter hun et monster som også savner noen.

Min vurdering: Her har vi jammen meg en bildebok på listen. Den hadde så fine illustrasjoner, og er en søt men spennende historie om lille Laras steg ut i den store verden på egen hånd. Aktuell tematikk for ethvert småbarn innrammet i en fin fantasy-aktig stemning.









4. Flukten av Torborg Igland og Amund Hestsveen.


Handling: I denne norske sci-fi dystopien befinner vi oss i Skandia, en framtidens Norge der det er farlig å være for mye ute. Kunst og kultur er forbudt, familieliv er de færreste forunt, og dagens unge kjemper om å bli de heldige utvalgte som kan jobbe for det militære. Resten av dem sendes langt bort. Kodak og vennene hans gjør en grusom oppdagelse som planter spiren til et opprør.

Min vurdering: Dette er Ikke den neste Hunger Games! (Les mer om det her hvis du vil.) Men det er en spennende bok, spennende nok til at den ble nominert. Og jeg gleder meg til fortsettelsen, hvor jeg håper vi får vite mer om hvordan Skandia ble som det ble, da jeg ikke klarte å helt se hvorfor det var blitt som det var blitt. Jeg ønsker meg en sterkere bakgrunnshistorie. Bortsett fra det, slett ikke verst, den slo ut I morgen er alt mørkt, fra samme sjanger, som ikke fikk bli med på nominasjonslisten min.



 5. Smuss av Lene Ask med flere.


Om boken: Dette er en tegneserieantologi om temaet sex, hvor flere kjente navn fra det norske tegneseriemiljøet er representert med hver sin tegneserie-novelle (bl.a. Flu Hartberg og Lars Fiske). Her er historier om det fine, det vanskelige, det merkelige og det flaue med sex.

Min vurdering: Smuss kunne fort blitt en småklein litt forglemt antologi for spesielt interesserte, men den holder høy kvalitet i form av bredde og variasjon, og gode tegninger og fortellerteknikker fra de allerede erfarne skaperne. Sex er kanskje ikke heller det temaet vi har sett mest av i norske tegneserieutgivelser. Alt i alt et vellykket arbeid.





6. Badboy: Steroid av Annette Münch. 


Handling: Casper må sammen med sin mor og lillebror flytte til en liten utrivelig leilighet etter at forholdet mellom hans mor og nå x-stefar kommer til sin ende. Deretter blir han dumpet av kjæresten, og livet på skolen blir kjipere. Som om ikke det var nok finner moren en ny mann, som ikke har så mye til overs for Casper. Løsningen blir styrketrening sammen med den nye vennen Liam. Casper skal bli en badboy. Koste hva de vil, inkludert sterodier.

Min vurdering: Forfatteren gjorde grundig forarbeid til denne boken, og det har hjulpet henne til å skildre et skremmende miljø på en realistisk måte. Det er massevis av temaer i denne boken, relasjoner mellom voksne og ungdom/barn, det moderne fokuset på kropp og utseende, ensomhet,mobbing, misbruk. En bra ungdomsroman.





7. Dette har jeg aldri fortalt til noen av Maria Kjos Fonn. 


Handling: I Dette har jeg aldri fortalt til noen finner vi noveller med intense historier. De handler først og fremst om unge mennesker, om overgrep, et mislykket selvmordsforsøk, en kreftsyk mann som vil føle seg elsket og en voldelig kvinne som driver med boksing. m.m.

Min vurdering: Det er likhetstrekk mellom denne og Vinternoveller. Begge handler om unge mennesker og deres utfordringer. I Dette har jeg aldri fortalt til noen spilles det mer på sjokkerende hendelser. Historiene er litt mer brutale, i alle fall på handlingsplanet. Men det er også sårt, som i Vinternoveller. Grunnen til at denne samlingen ikke når like høyt opp er fordi at ikke alle historiene engasjerer like mye, selv om de som gjør det er kraftige punchlines, og er grunn alene til å lese boken.








Noen oppsummerende tanker om nominasjonene:


Foruten den gryende huldrebesettelsen min, så ser jeg på året 2014 først og fremst som novellesamling-året. Nå da jeg satte meg ned for å faktisk skrive om disse 10 bøkene, så fikk jeg en større bevissthet om og gjenoppfrisket hukommelse av at alle bøkene faktisk fortjener en plass på mine nominasjonslister. Og især novellesamlingene. De fortjener oppmerksomhet. De pulserer jo faktisk i kroppen min. Har du ikke lest de, men har den minste interesse for novellesamlinger og /eller sterke historier om unge mennesker, så les de! Som dere kanskje allerede har fått med dere, og om ikke kan se av listene under her, så har i alle fall Vinternoveller havnet på langlisten, og det er jeg glad for! Ryktet sier, her i form av bokelskerinnen Elin, at Dette har jeg aldri fortalt til noen nesten nådde opp. Og i sekunder måtte jeg  bite meg litt i leppen og angre meg litt på å ikke ha puttet den høyere på listen min, til jeg kom på at de andre som står der er flotte de også. Og min plass nummer 2, Kaoshjerte, fikk jo også bli med på langlisten.

En annen bok som fikk bli med er Unnskyld! Gudskjelov. Min beskrivelse av den over her yter den ikke rettferdighet. Det er en inderlig sterk historie. Den fortjener en kortlisteplass også. Håperhåperdenfårdet...

Jeg blir faktisk litt rørt. Og sittende med den tanken om at det finnes jo virkelig mye flott litteratur på norsk. Og det var fint å få skrive litt om noe av det. Helt på slutten her kommer de offisielle langlistene:


Bokbloggerprisen 2014; Langlistene.


Årets roman:


Unnskyld av Ida Hegazi Høyer
Innsirkling 3 av Carl Frode Tiller
Finne ly av Aina Basso
Si at vi har hele dagen av Ann Kyong Sook Øfsti
Svøm med dem som drukner av Lars Mytting
Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lodz av Marit Kaldhol

Åpen klasse: 


Morfar, Hitler og jeg av Ida Jackson
Råta av Siri Pettersen
Kasohjerte av Lise Grimnes
Hekla myter av Elin Fossdal Vaage
De som ikke finnes av Simon Stranger
Vinternoveller av Ingvild Rishøi



De som er er i fet skrift har jeg lest. Kortlistene offentliggjøres 26 januar, med 3 bøker på hver.











2 kommentarer:

  1. Jeg er så utrolig glad for Bokbloggerprisen, den har gjort meg veldig mye mer bevisst på å lese nyere, norsk litteratur. Veldig fint å få lese om dine favoritter :) Jeg nominerte ikke sju bøker i noen av kategoriene i år, men det har litt sammenheng med mengden jeg har lest samt at noen av bøkene ikke var verdig en nominasjon i mine øyne. Som deg ville jeg ikke nominere bøker kun for å fylle listene(i romanklassen kunne jeg ikke gjort om jeg så hadde villet).

    Selv har jeg skrevet om en av romanene som står på langlisten i dag, Marit Kaldhols det skulle vere sol, vi skulle reise til Lódz. Holder en knapp på at den blir å se på kortlisten, selv om jeg var en av de som ikke fikk lest den før nå tror jeg mange har stemt på romanen.

    Ha en fortsatt flott tirsdagskveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal lese Kaldhols sin roman hvis den havner på kortlisten, fordi jeg ikke vil stemme på noe der til slutt hvis jeg ikke har lest alle tre:) Men ellers så vet jeg ikke helt, er ikke den helt store romanleseren (som jo går fram av dette innlegget:o) )

      Erfaringene med bokbloggerprisen hittil er positive. Det eneste jeg angrer på er at jeg ventet til slutten av året med å bestemme meg for å delta, slik at jeg fikk dårlig tid til å få lest at jeg ideelt sett ville ha lest, haha. Har også hatt den utfordringen at jeg har måtte låne alle bøkene på biblioteket, og at alle ikke har vært tilgjengelige av ulike grunner. Men jeg er nå uansett ganske fornøyd med innsatsen ut fra de omstendighetene. ^^ Blir sannsynligvis med neste år også.

      Slett