tirsdag 21. oktober 2014

Boken på vent #4 : Krabat


Krabat, en opprinnelig tysk bok skrevet av Otfried Preussler og oversatt til norsk av Henning Hagerup, er av de få bøkene jeg plukket med meg fra et av salgene i anledning Oslo Bokfestival dette året, både fordi omslaget tiltrakk oppmerksomheten min og fordi jeg liker fantasy-aktige bøker jeg aldri har hørt om før som kan være potensielle fine kose-seg-ihjel-med-under-et teppe bøker.


Omtale fra forlaget
Krabat baserer seg på en fortelling fra 1600-tallet. Hovedpersonen, Krabat, er en 14 år gammel tiggergutt som trekkes inn i et eventyr der spenning knyttet til drømmer og svart magi bærer mye av handlingen. Krabat lærer seg tryllekunster, og etter at bestevennen Tonda er død, er det mye som står på spill for ham. Dermed kaster han seg inn i en kamp mot de onde kreftene, og alt er duket for at eventyret skal bli så fantastisk som bare eventyr kan være.  


Se flere bøker på vent hos Beathe! Dette innlegget deltar i den faste spalten Boken på vent som arrangeres hver tirsdag.


6 kommentarer:

  1. "fantasy-aktige bøker jeg aldri har hørt om før som kan være potensielle fine kose-seg-ihjel-med-under-et teppe bøker" er en av mine favorittsjangere også :)
    Fint omslag, tøft navn på forfatter og hovedperson. Det er umulig å ikke la seg friste av guttunger som tar opp kampen mot De onde kreftene. Håper boka gir deg en god leseopplevelse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye fristende med denne boken ja^^ Takk, jeg håper også det blir en fin opplevelse:D

      Slett
  2. Jeg bet meg merke i det stilige coveret og selv om dette er en sjanger jeg ikke leser til vanlig så ble jeg litt nysgjerrig. Skal bli spennende å høre hva du syntes om den, og kos deg med lesingen når det blir dens tur. Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Coveret var hovedgrunnen til at jeg plukket den opp for å finne ut hva det egentlig var for noe:) På bokfestivalen så er det jo så mye rart at det er umulig å få sett nærmere på alt, så da må man nesten trynevurdere litt ^_^

      Slett
  3. Dette var en helt ukjent bok for meg, selv om sjangeren du putter den i er en perfekt sjanger for meg og! :-) Jeg må notere meg denne! Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar:) Hyggelig at jeg kunne tipse deg om noe du kanskje kan like.

      Slett