søndag 9. november 2014

Smakebit på en Søndag #5 : Endgame: Kallet

I dag begynte jeg på en merkelig ungdomsbok som heter Kallet (The Calling) på norsk, den første i serien Endgame, av James Frey.

I tillegg til selve historien, så inneholder denne boken en gåte, med en stor(!) premie til den som eventuelt klarer å løse den først; 500.000 dollar i gull. Boken ble derfor sluppet i samtlige land på samme dag, 7 oktober, for å gi leserne lik sjanse til å kunne være først ute med å løse den. Så vidt jeg forstår er dette faktisk for real, selv om det høres helt sci-fi ut i seg selv. Endgame er like mye et konsept som en faktisk bokserie, og det skal være filmer, spill og nettsider knyttet opp til det. I boken så henvises vi til nettsiden EndgameRules som foreløpig ikke inneholder noe av interesse så vidt jeg kan se, men hvem vet med all denne gåtefullheten. Jeg har også funnet en side som heter Endgame Ancient Truth, som virker mer lovende, uten at jeg har satt meg noe spesielt inn i det foreløpig. Jeg satser i første omgang på å lese boken. Så får vi se om jeg forstår noe av gåtegreiene etterhvert...

I Kallet er 12 ungdommer i alderen 13-20 som representerer hver sin gamle kultur eller stamme forberedt på å ta opp kampen om nødvendig dersom Endgame skulle vise seg å finne sted i løpet av deres representasjonsperiode. De skal spille mot hverandre i en verdensomfattende kamp som vil avgjøre jordens skjebne og milliarder av menneskeliv. Innledning til spillet vil i følge historien komme i form av 12 meteoritter som vil treffe jorden sånn ca. samtidig i nærheten av hver spiller. Sannsynligheten for at dette skal skje akkurat nå er jo liten, eller?

Dagens smakebit er da som dere har skjønt nå fra denne boken:




Han smiler. Hele livet har Marcus forberedt seg på dette øyeblikket. Når han ikke har trent, har han drømt om Kallet. Ingen av de katastrofevisjonene tenåringssinnet hans har pønsket ut, kan måle seg med det Marcus har vært vitne til i kveld. En meteor som knuser et fotballstadion, og tar livet av 38676 mennesker. Ifølge legendene skulle det komme en storslagen kunngjøring. For èn gangs skyld er legendene blitt til en vakker virkelighet. (s.15-16).  


Les gjerne flere smakebiter hos Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten. Eller tips meg gjerne hvis du har lest boken og vil dele din innsikt om løsning av gåten! ;)

17 kommentarer:

  1. Har sett den här boken på många bokbloggar senaste tiden. Låter som ett spännande koncept. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Høres ut til å være en spennende bok. Men tror ikke jeg blir med på noen konkurranse for,å vinne premien! Ha en fin søndag?

    SvarSlett
  3. Ja den kanske man skulle läsa, låter intressant.

    SvarSlett
  4. En helt okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  5. Det er jo et utrolig spennende og kult konsept da og jeg er spent på hva du syntes om den, og tenk om du klarer å løse gåten`Hvor kult hadde ikke det vært? Kos deg med boken og tusen takk for smakebiten :-) Ha en fin søndag :-)

    SvarSlett
  6. Spännande. Tack för smakebiten! :)

    SvarSlett
  7. Låter riktigt spännande. Tack för smakbiten och ha en skön dag.

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten. Jag blev helt avskräckt från den här författaren efter att ha tragglat mig igenom Tusen bitar. Får se om jag ger honom en andra chans...

    SvarSlett
  9. Denne har havnet i min hylle, men står der fremdeles. Håper flere vil skrive om den snart, så jeg kanskje blir motivert til å ta den frem :)

    SvarSlett
  10. Denna boken har jag varit lite nyfiken på! Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  11. Jeg fikk denne boken på et forlagsmøte hvor de også fortalte en masse om denne konkurransen. Det er jo litt stilig da, å sette igang noe slik. Men jeg kommer ikke til å være med :-) Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
  12. Tack för smakbiten :) Detta är en bok som jag tänkt påbörja inom kort då jag fick hem den i veckan av förlaget.

    SvarSlett
  13. Jeg har hørt om boken, men siden det ikke akkurat min favoritt sjanger har jeg ikke lest den. Takk for smakebiten :) Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  14. Tack för smakbiten. Ha en fin söndag :)

    SvarSlett
  15. Lär läsa den här vid tillfälle. Låter som ett intressant koncept. Jag blev nyfiken på gåtan. :) Tack för smakbiten! Ha en bra söndagskväll.

    SvarSlett