søndag 8. april 2012

Lesepraksiser: Aftermeditation[Ettermeditasjon]?

Ved middagsbordet i dag så sa jeg at jeg var redd for å bli en grå mus hvis jeg i framtiden jobber på et bibliotek resten av livet. Det er jo i grunnen en ganske bak mål, og typisk dumt-menneske frykt som dere kan tenke dere til...

Det jeg imidlertid vil ta opp her, og som fulgte som en konsekvens av de påfølgende instisteringene om at jeg aldri kom til å bli det fordi jeg er for engasjert og har for mange idèer, er tanken om Afterreadmeditation som jeg vil kalle det i mangel av et bedre ord.

Tanken er det hadde vært kjempekoselig om det på ethvert bibliotek fantes en yogamatte/puter på gulvet/ noe lignende for de som vil ha noen minutter til å meditere over de det har lest/jobbet med i løpet av dagen. Da jeg i mine yngre dager drev med diverse asiatiske praksiser lærte jeg å sette pris på det å kunne bruke en meditasjon på slutten av treningsøkt eller lignende for å få et mer helhetlig og klart indre bilde av det jeg hadde gjort, og det inntrykket jeg satt igjen med etter en økt. Ved middagsbordet så slo det meg at: Hei! Det samme må jo kunne gjelde for bøker. Kanskje det finnes uoppdaget innsikt og ro som følge av en bokmeditasjon som jeg enda ikke har oppdaget. Det er i alle fall verdt å prøve det. De fleste av oss tenker vel noe, mer eller mindre, på det vi har lest i ettertid, men det er ikke det samme som en kort meditasjon, som kanskje både vil kunne dra en ned til jorden igjen og samtidig la en sortere ting uten at det blir for "stressende" eller oppspilt.

Jeg gleder meg i alle fall til  å prøve og se hva som skjer :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar